اتوماسیون صنعتی یا (Industrial Automation) به معنی استفاده از سیستم‌‌های کنترل (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌های تولید است که هدف در آن، کاهش نیاز به دخالت انسان است. اتوماسیون از لحاظ لغوی به معنای "کنترل و هدایت دستگاهی به طور خودکار" می­‌باشد. هدف از اتوماسیون سازی و استفاده از روبات، افزایش کارآیی تجهیزات صنعتی و تولیدی است. هماهنگی و تناسب میان دستگاه‌ها و روبات‌ها و ایجاد شبکه در یک نظام تولید، نتیجه‌ی استفاده از تکنولوژی اتوماسیون است. 

سیستم صنعتی اتوماسیون مسئولیتی بیش از کنترل فرآیند تولید را بر عهده دارد که توسط کارشناسان مربوطه تنظیم شده و عبارت‌اند از: 

  • تبادل اطلاعات بین قسمت‌های مختلف تولید  
  • برقرار کردن استراتژی‌های کنترلی در کارخانه 
  • ایجاد یک واسطه بین کاربر و مجموعه‌ی تحت کنترل

فرآیند تولید متناسب با نوع محصولِ مورد نظر به سه بخش تولید، بسته‌بندی و توزیع تقسیم می‌شود که مهمترین بخش فرآیند ساخت همان تولید است. روبات‌های جابه جا کننده و برش دهنده؛ از سنجش کیفیت مواد اولیه، انجام عملیات ابتدائی ساخت روی آنها تا فرآوری محصول نهائی و انجام آزمایش‌های پایانی کنترل محصول، پای ثابت این بخش در اکثر خطوط تولید هستند. اما از آنجا که تمام فرآورده‌ها و محصولات در پایان فرآیند تولید، نیاز به بسته‌بندی دارند و عواملی از قبیل سادگی حمل، مدت مصرف، مسائل بهداشتی و ... در کیفیت محصول و توزیع فروش آن تأثیرگذارند، نیازمند نظارت نیروی انسانی است. از زمان قرار گرفتن محصولات در خودروهای باربری تا عرضه محصول در فروشگاه‌ها بخش توزیع انجام می‌شود. در این مرحله نیز استفاده از روبات‌های ویژه بارگیری و خطوط حمل و نقل هوشمند، یکی از مهمترین دستاوردهای اتوماسیون در بخش توزیع است. سیستم صنعتی اتوماسیون حتی در سطوح مدیریتی تولید نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. این کار به وسیله واسط‌های ماشین انسان (HMI) صورت می‌گیرد زیرا علاوه بر کنترل سیستم، جمع‌آوری، هماهنگ سازی اطلاعات و نمایش آن در سطوح مختلف مدیریتی راحت‌تر انجام می‌شود. کنترل سیستم به کمک HMI از راه دور به سادگی امکان‌پذیر است.

اطلاعات و نمایش آن در سطوح مختلف مدیریتی راحت‌تر انجام می‌شود. کنترل سیستم به کمک HM از راه دور به سادگی امکان‌پذیر است.

اجزاء کنترل در یک سیستم اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون (خودکارسازی) از سه قسمت اساسی تشکیل شده است که عبارت‌اند از: اندازه‌گیرها، کنترل کننده‌ها و محرک‌ها

اندازه‌گیرها:  اندازه‌گیرها در واقع چشم سیستم‌‌های کنترل محسوب می‌شوند. هر دستگاه اندازه‌گیری شامل سه جزء اساسی سنسور، ترانسدیوسر و ترانسمیتر است.

  • سنسور (Sensor): سنسور قطعه‌ای است که به پارامترهای فیزیکی نظیر حرکت، حرارت، نور، فشار، الکتریسیته، مغناطیس و دیگر حالات انرژی حساس است و در هنگام تحریک آنها از خود عکس العمل نشان می‌دهد و برای این عکس العمل نیاز به انرژی خارجی ندارد.
  • ترانسدیوسر (Transducer): ترانسدیوسر قطعه‌ای است که وظیفه تبدیل حالات انرژی به یکدیگر را برعهده دارد. سنسور، پارامتر مورد اندازه‌گیری را به ترانسدیوسر تحویل می‌دهد، سپس ترانسدیوسر آن را به یک سیگنال قابل درک برای کنترلر تبدیل می‌کند؛ لذا برای انجام این تبدیل نیاز به یک منبع انرژی خارجی دارد.
  • ترانسمیتر (Transmitter): ترانسمیتر وسیله‌ای است که یک سیگنال خروجی ترانسدیوسر را به سیگنال استاندارد قابل انتقال تبدیل می‌کند. از معروفترین استانداردهای ترانسمیترها می‌توان به استاندارد ۴ تا ۲۰ میلی آمپر و ۰ تا ۱۰ ولت اشاره کرد.

کنترل کننده‌ها: قسمت دوم ابزار دقیق، بخش کنترل است. کنترل عبارت است از سوق و نگهداری یک یا چند فرآیند به وضعیت یا وضعیت‌های مطلوب یا مورد نظر. این مفهوم در برگیرنده‌ی کنترل کمی، کیفی، حفظ ایمنی و محیط زیست می‌باشد که اهداف اساسی کنترل هستند.

 محرک‌ها: محرک‌ها تجهیزاتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده گرفته و متناسب با این سیگنال‌ها عمل می‌کنند. از عمده تجهیزات خروجی می‌توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این تجهیزات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه‌گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می‌‌شوند.

مقدار مطلوب و مورد نظر می‌‌شوند.

کاربرد اتوماسیون

امروزه كاربرد اتوماسيون صنعتی و ابزار دقيق، در صنايع و پروسه‌های مختلف صنعتی به وفور به چشم می‌خورد. كنترل پروسه و سيستم‌های اندازه‌گيریِ پيچيده‌ای كه در صنايعی همچون نفت، گاز، پتروشيمی، صنايع شيميايی، صنايع غذايی، صنايع خودروسازی و غيره به كار می‌آيد، نيازمند ابزار آلات بسيار دقيق و حساس هستند. پيشرفت‌های تكنيكی اخير در كنترل فرآيند و اندازه‌گيری پارامترهایِ مختلف صنعتی از قبيل فشار، دما، جريان و غيره باعث افزايش كيفيت محصولات و كاهش هزينه‌های توليد گرديده است .

مانيتورينگ

مانيتورينگ

يكی ديگر از مباحث مهم و مرتبط با اتوماسيون صنعتی، مانيتورينگ است. امروزه مانيتورينگ يكی از نيازهای اساسی بسياری از صنايع به خصوص صنايع بزرگ است. بسياری از صنايع بزرگ مانند صنايع پتروشيمی، صنايع توليد انرژی، صنايع شيميايی و ... بدون استفاده از سيستم مانيتورينگ مناسب، قادر به ادامه‌ی كار خود نيستند. مانيتورينگ عبارت است از جمع آوری اطلاعات مورد نظر از بخش‌های مختلفِ يک واحد صنعتی و نمايش آنها با فرمت مورد نظر برای رسيدن به اهداف زیر:

  • نمايش وضعيت لحظه‌ای هر يک از ماشين آلات و دستگاه‌ها
  • نمايش و ثبت پارامترهای مهم و حياتی يک سيستم
  • نمايش و ثبت آلارم‌های مختلف در زمان‌های بروز خطا در سيستم
  • نمايش محل خرابی و زمان وقوع ايراد در هر يک از اجزای سيستم
  • نمايش پروسه‌های توليد با استفاده از ابزارهای گرافيكی مناسب
  • تغيير و اصلاح Set Point ها حين اجرای پروسه‌ی توليد
  • امكان تغيير برخی از فرآيندهای كنترلی از طريق برنامه‌ی مانيتورينگ
  • ثبت اطلاعات و پارامترهای مورد نظر مديران از قبيل زمان‌های كاركرد، ميزان توليد، ميزان مواد اوليه‌ی مصرفی، ميزان انرژی مصرفی و ... .

شرکت سیمرغ هوشمند انرژی با علم به اطلاعات فوق، آمادگی خود را جهت ارائه‌ی خدمات فنی، تخصصی و پشتیبانی از سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و طراحی سیستم‌های کنترل هوشمند (اتوماسیون) در کلیه‌ی صنایع اعلام می‌دارد.

چرا سیمرغ هوشمند انرژی؟

شرکت سیمرغ هوشمند انرژی با بهره‌وری از روش‌های نوین روز دنیا در طراحی، مشاوره، ساخت و هوشمندسازی گلخانه، مرغداری و گاوداری، دارای کادری مجرب است که می‌تواند کلیه‌ی نیازهای شما را در زمینه‌ی هوشمندسازی برآورده سازد و آسودگی و راحتی را به ارمغان بیاورد. تمام تلاش ما این است که بهترین کار را به همراهِ باکیفیت‌ترین محصولات برای شما انجام دهیم. بدین وسیله گروه سیمهوش تمامی آمادگیِ خود را جهت هوشمندسازی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنعتی در تمامیِ نقاطِ ایران با بهترین کیفیت در طراحی و نصب اعلام می‌دارد